fbpx Nieświeży oddech (halitosis) | B-Dental - gabinet dentystyczny - stomatologia

Nieświeży oddech (halitosis)

Co to jest halitosis?

Halitosis znaczy po prostu nieświeży oddech i jest problemem, który w pewnym okresie dotyka wielu osób. Szacuje się, że 40% wszystkich ludzi w którymś momencie życia ma problemy z chronicznym nieświeżym oddechem. Nieświeży oddech może mieć wiele przyczyn, na przykład:

• Niewłaściwa higiena jamy ustnej (nieodpowiednie szczotkowanie i nitkowanie zębów)
  • Choroba dziąseł
  • Spożywanie niektórych pokarmów, takich jak cebula i czosnek
  • Używanie produktów tytoniowych i spożywanie alkoholu
  • Suchość jamy ustnej (spowodowana zażywaniem niektórych leków, zaburzeniami zdrowia oraz zmniejszoną ilością śliny podczas snu – stąd określenie „poranny oddech”)
  • Choroby ogólnoustrojowe, takie jak nowotwory, cukrzyca, zaburzenia w funkcjonowaniu wątroby i nerek

Jak mogę sprawdzić, czy mam nieświeży oddech?

Jednym ze sposobów na sprawdzenie, czy ma się nieświeży oddech jest zakrycie dłonią ust i nosa, a następnie zrobienie wydechu i powąchanie dłoni. Możesz także poprosić zaufaną osobę, aby powiedziała, czy Twój oddech ma nieprzyjemny zapach. Pamiętaj, że u wielu ludzi występuje tzw. „poranny oddech” – jest on skutkiem mniejszej produkcji ilości śliny w czasie snu, co umożliwia gnicie kwasów i resztek pokarmowych w jamie ustnej. W większości przypadków porannego oddechu można się pozbyć dzięki dokładnemu szczotkowaniu i nitkowaniu zębów przed snem oraz szczotkowaniu zębów i języka tuż po porannym wstaniu z łóżka.

Jak można zapobiegać nieświeżemu oddechowi?

Oprócz unikania pokarmów przyczyniających się do nieprzyjemnego zapachu z ust, ryzyko jego powstania można zmniejszyć poprzez:

• Dokładne szczotkowanie zębów 2 razy dziennie i codzienne stosowanie nici dentystycznej w celu usunięcia płytki nazębnej i resztek pokarmowych. W zwalczaniu nieświeżego oddechu pomaga także szczotkowanie języka.
  • Zdejmowanie każdej nocy protezy zębowej i jej dokładne wyczyszczenie przed ponownym założeniem następnego ranka.
  • Odbywanie regularnych wizyt kontrolnych u stomatologa oraz czyszczenia zębów i dziąseł.

W przypadku trwałego nieświeżego oddechu, który nie ustępuje po szczotkowaniu i nitkowaniu zębów, umów się na dokładne badanie zębów u stomatologa, ponieważ taka sytuacja może być oznaką poważniejszego problemu. Jedynie stomatolog jest w stanie stwierdzić, czy potencjalną przyczyną Twojego nieświeżego oddechu jest choroba dziąseł, suchość jamy ustnej czy duża warstwa płytki nazębnej.

powrót na stronę – profilaktyka