fbpx Leczenie bólu głowy | B-Dental - gabinet dentystyczny - stomatologia

Leczenie bólu głowy

W skali globu 70 do 80 procent ludzi narzeka na sporadyczny ból głowy, ale u 30 – 40 procent ból ten jest ogromnym problem. W Polsce skala zjawiska jest bardzo podobna.
Na dziesięciu pacjentów, którzy trafiają do naszego Ośrodka Leczenia Bólu Głowy i Dysfunkcji Narządu Żucia, ośmiu cierpi na dotkliwe bóle głowy. Zazwyczaj byli lub są leczeni u neurologa, psychiatry i kilku innych specjalistów. Poddawani wielu badaniom, które nic nie wykazują. W przypadkach, gdy nie ma przyczyn, a pacjenta wciąż boli głowa, bardzo często stwierdza się migrenę. Tymczasem prawda jest taka, że tych statystycznych ośmiu pacjentów cierpi na bruksizm i/lub zaburzenia czyli dysfunkcje stawów skroniowo – żuchwowych.

W Polsce na bruksizm cierpią tysiące osób a choroba ta nie jest nawet sklasyfikowana w wykazie chorób. Pomyłka diagnostyczna, jaką jest brak rozpoznania bruksizmu lub dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych, prowadzi bardzo często do nieprawidłowego leczenia pacjenta w kierunku migreny, nietypowego bólu twarzy i głowy lub neuralgii nerwu trójdzielnego, a to z kolei prowadzi do wieloletniego, nieskutecznego leczenia objawowego, wiążącego się z zażywaniem tabletek przeciwbólowych.

Chorzy z bólami głowy, których powodem są napięcia mięśniowe lub/i zaburzenia w stawach skroniowo – żuchwowych, powinni mieć możliwość szybkiej diagnostyki i kompleksowej opieki w leczeniu ich choroby. W tym celu powstał nasz Ośrodek w Gliwicach. W rozwiniętych krajach europejskich obserwuje się gwałtowny postęp technologiczny, cywilizacyjny i społeczny, za którym nie zawsze nadążają zdolności adaptacyjne społeczeństwa. Brak takiego przystosowania rodzi długotrwałe napięcie psychoemocjonalne, które jest określane mianem “stresu”.

Wieloletnie narażenie współczesnego człowieka na stres objawia się powstawaniem zaburzeń psychosomatycznych, do których zalicza się m.in. chorobę wrzodową żołądka, chorobę wieńcową, zespół jelita drażliwego oraz bruksizm.

Istnieją ścisłe powiązania między bólem i innymi dolegliwościami a przeciążeniem psychicznym i mechanicznym. Najbardziej charakterystycznym skutkiem psychogennym stresu jest podwyższone napięcie mięśniowe. Ulegają mu głównie mięśnie antygrawitacyjne, czyli te, które utrzymują prawidłową postawę ciała. Sytuacja ta powoduje wzrost przeciążenia i tak już “przepracowanych” mięśni. W miarę rozwoju efektu psychogennego człowiek chory na bruksizm traci zdolność dowolnego sterowania napięciem mięśniowym – nie potrafi rozluźniać mięśni! Napinanie natomiast mięśni przychodzi mu z dużą łatwością. Narastające napięcie spoczynkowe mięśni upośledza w różnym stopniu stymulację układu krwionośnego, co w efekcie niesie typowe objawy związane z niedotlenieniem głowy, szyi, karku i obręczy barkowej- zmęczenie, ociężałość, cierpnięcie, mrowienie, ból. Wzrost napięcia mięśniowego przeradza się często w ich tężenie i nierzadko w częstoskurcze – niezwykłe bolesne.

Czego może oczekiwać pacjent z bólami głowy zgłaszając się do naszego Ośrodka?

Na początku pacjent zostaje przebadany w kierunku ustalenia przyczyn jego dolegliwości. Każdemu pacjentowi wykonujemy cyfrowe zdjęcia rtg – panoramiczne oraz stawów skroniowo – żuchwowych za pomocą nowoczesnego aparatu pantomograficznego Gendex Orthoralix 9200 DDE Ceph. W cięższych schorzeniach stawów zdarza się, iż musi być skonsultowany również przez innych specjalistów. W leczeniu dzieci i osób młodych często potrzebna jest współpraca z lekarzem ortodontą. Zdarza się, że potrzebna jest również opinia lekarza neurologa. W przypadku wykrycia przyczyny bólu głowy zostaje natychmiast wdrożone leczenie przyczynowe, związane z wyeliminowaniem napięcia mięśni i odpowiednim ułożeniem żuchwy w stawach skroniowo-żuchwowych.

Aby leczenie było skuteczne, wymaga się również aby stan uzębienia pacjenta był poprawny. W Centrum Bdental leczą specjaliści w dziedzinie stomatologii zachowawczej wraz z nowoczesną endodoncją, stomatologii dziecięcej i ortodoncji, nowoczesnej protetyki, chirurgii i implantologii. Dysponujemy również odpowiednim do różnego rodzaju zabiegów specjalistycznym sprzętem. Pozwala nam to leczyć pacjentów kompleksowo.

Zapraszamy do wypełnienia prostego testu diagnostycznego, który pozwoli określić przyczynę nękającego Państwa bólu głowy.