Bruksizm

Bruksizm, to choroba polegającą na nieświadomym zaciskaniu lub zgrzytaniu zębami. Mięśnie narządu żucia bowiem, podobnie jak mięśnie mimiczne, biorą czynny udział w procesach emocjonalnych.

Współczesny człowiek ciągle musi przezwyciężać trudności życia codziennego, które rodzą coraz to nowe konflikty i napięcia. Nie ma on jednak możliwości, tak jak jego praprzodkowie przed wiekami, na ich wyładowanie w walce i w ciężkiej, fizycznej pracy. Dlatego też układ nerwowy człowieka jest stale atakowany, zaś organizm wyładowuje tłumione agresje nie drogą naturalną, lecz w postaci czynności zastępczych. Koncentrują się one głównie na narządzie żucia- człowiek zaciska zęby w odpowiedzi na stres życia codziennego.

bruk

Oprócz bruksizmu rolę destrukcyjną na narząd żucia pełnią nawyki ruchowe odbywające się bez kontaktu zębów, np:

• parafunkcje języka, np. szukanie koniuszkiem języka ostrych krawędzi koron zębowych,
  • nagryzanie warg czy błony śluzowej policzków,
  • ogryzanie paznokci czy skórek wokół paznokci lub nagryzanie obcych przedmiotów np. ołówka, oprawek od okularów, długotrwałe żucie gumy itp.

Opisane powyżej parafunkcje powodują zaburzenia czynności mięśni żwaczowych, mięśni kręgosłupa i górnej obręczy barkowej. Doprowadza to do różnego rodzaju objawów i organicznych zmian w układzie ruchowym narządu żucia i kręgosłupa oraz przewlekłych bólów głowy, szyi i kręgosłupa.

Do objawów bruksizmu zaliczamy:

1. Objawy ogólnoustrojowe

• bóle głowy
  • bóle karku i pleców
  • bóle ucha i zaburzenia słuchu
  • zaburzenia w produkcji śliny przez gruczoły ślinowe

2. Objawy ze strony mięśni twarzy i obręczy barkowej

• przerost mięśni żwacza i skroniowego (tzw. „twarz kwadratowa”)
  • bolesność w okolicy przyczepów mięśni żwacza i skroniowego
  • wzrost napięcia mięśni obręczy barkowej,
  • bóle obręczy barkowej i ręki.

3. Objawy ze strony jamy ustnej

• tarczki wytarcia – efekt ścierania się zębów (widoczne w badaniu stomatologicznym)
  • maceracja i anemizacja śluzówki policzków i języka w linii zgryzu
  • zaniki przyzębia (obnażanie się korzeni zębów)
  • częste krwawienie przy myciu zębów
  • ubytki klinowe

W Polsce na bruksizm cierpią tysiące osób a pomyłka diagnostyczna, jaką jest brak rozpoznania bruksizmu lub dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych, prowadzi bardzo często do nieprawidłowego leczenia pacjenta w kierunku migreny lub nietypowego bólu twarzy i głowy. Chorzy z bólami głowy, których powodem są napięcia mięśniowe lub/i zaburzenia w stawach skroniowo – żuchwowych, powinni mieć możliwość szybkiej diagnostyki i kompleksowej opieki.

Przygotowaliśmy test diagnostyczny, który pozwoli określić przyczynę nękającego Państwa bólu głowy.