Leczenie dysfunkcji narządu żucia

Najczęstszą przyczyną dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych są bruksizm oraz zaburzenia zgryzu, spowodowane brakami zębowymi lub nieodpowiednimi protezami zębowymi.

Nieleczony bruksizm prowadzi do licznych powikłań w organiźmie. Są to:

– objawy pojawiające się w jamie ustnej:

• wytarcia w szkliwie i zębinie zębów,
  • pęknięcia koron zębowych,
  • zaniki przyzębia objawiające się obnażaniem korzeni zębów wrażliwych na zimno i kwaśne pokarmy,
  • ubytki klinowe w okolicach szyjek niektórych zębów,
  • maceracja i anemizacja śluzówki policzków i języka w linii zgryzu,
  • częste krwawienia przy myciu zębów.

– inne objawy:

• bóle głowy często mylone z migreną,
  • bóle karku i pleców,
  • uczucie wysadzania gałki ocznej i suchości w oku,
  • bóle ucha i zaburzenia słuchu w postaci zatykania uszu oraz szumów.

Najczęściej objawy te występują jednostronnie a charakterystyczne dla tej choroby może być promieniowanie bólu w miejsca oddalone.

Bardzo ważne jest zapobieganie powstawaniu dysfunkcji narządu żucia.

1. Przede wszystkim należy wcześnie zapobiegać powstawaniu ubytków w uzębieniu, a więc stosować szeroko pojętą profilaktykę stomatologiczną.
  2. U pacjentów, u których już doszło z różnych przyczyn do usunięcia części zębów, należy bezwzględnie te braki uzupełnić. Nawet niewielkie braki międzyzębowe lub ubytki części tkanek zębów mogą doprowadzić do dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego, objawiającej się samoistnymi bólami głowy i bólami w trakcie żucia pokarmów,
  3. Inną przyczyną dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych mogą być długo użytkowane protezy, które działąją destrukcyjnie na podłoże i powodują obniżenie zgryzu, mając silnie destrukcyjny wpływ na funkcję stawów skoroniowo- żuchwowych i tkanek okolicznych.

Zgłaszając się do naszego Centrum pacjent zostaje przebadany w kierunku ustalenia przyczyn jego dolegliwości. Każdemu pacjentowi wykonujemy cyfrowe zdjęcia rtg – panoramiczne oraz stawów skroniowo – żuchwowych. W cięższych schorzeniach stawów zdarza się, iż musi być skonsultowany również przez innych specjalistów. W leczeniu dzieci i osób młodych często potrzebna jest współpraca z lekarzem ortodontą. Zdarza się, że potrzebna jest również opinia lekarza neurologa. W przypadku wykrycia przyczyny bólu głowy zostaje wdrożone odpowiednie leczenie, związane z wyeliminowaniem napięcia mięśni i odpowiednim ułożeniem głów żuchwy w stawach skroniowo-żuchwowych.

Leczenie schorzeń stawów skroniowo-żuchwowych ma ścisły związek z uzupełnianiem braków zębowych. Dlatego też od wielu lat nasze Centrum specjalizuje się w tej właśnie dziedzinie.

Zapraszamy do wypełnienia testu diagnostycznego, który pozwoli określić przyczynę nękającego Państwa bólu głowy.