fbpx Leczenie dysfunkcji narządu żucia | B-Dental - gabinet dentystyczny - stomatologia

Leczenie dysfunkcji narządu żucia

Zęby bolą tak mocno nie bez powodu. Muszą informować nas o swoim stanie, bo gdy je zaniedbamy, to rozwijający się w nich stan zapalny lub powikłania wynikające z zaburzeń zgryzu, mogą doprowadzić do wielu schorzeń całego organizmu.

Jednymi z poważniejszych problemów związanych z zębami, są dysfunkcje narządu żucia czyli schorzenia, związane z zaburzeniami funkcjonowania mięśni narządu żucia, stawów skroniowo-żuchwowych oraz innych, związanych z nimi narządów.

Dysfunkcje narządu żucia traktowane są jako choroba cywilizacyjna, występująca w społeczeństwach krajów wysoko rozwiniętych. Jej etiologia nie jest do końca znana. Wiemy jednak , że głównymi czynnikami, które sprzyjają ich powstawaniu, są  stres i napięcie psychoemocjonalne.

Co wpływa na pojawienie się dysfunkcji narządu żucia?

Jednym z częstszych powodów występowania dysfunkcji jest  BRUKSIZM, czyli parafunkcja zwarciowa, polegającą na zaciskaniu i zgrzytaniu zębami.

Nieleczony bruksizm prowadzi często do bólu głowy i mięśni twarzy oraz uszkodzenia struktur w obrębie narządu żucia – np. starcie zębów a w konsekwencji do dysfunkcji w stawie skroniowo – żuchwowym.

Inne przyczyny to przede wszystkim:

• wady zgryzu – nieprawidłowe kontakty zębów górnych i dolnych,
  • braki zębów, szczególnie w strefie bocznej,
  • błędy w leczeniu zachowawczym, protetycznym, ortodontycznym
  • urazy głowy i szyi,
  • praca wymuszająca wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji (przy biurku, w samochodzie).

Jakie objawy powinny nas  zaniepokoić i skierować do lekarza?

Objawy charakterystyczne dla dysfunkcji narządu żucia mogą dotyczyć zarówno jamy ustnej pacjenta, jak i całej głowy, twarzy, szyi oraz okolicy barków.

Są to m.in.:

• trzaski w stawach skroniowo- żuchwowych i przeskakiwanie;
  • zaciskanie i zgrzytanie zębami, uczucie napięcia mięśni twarzy;
  • dolegliwości bólowe w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego i mięśni żucia;
  • przewlekły ból głowy, okresowo wzamcniający się,
  • ograniczone otwieranie ust;
  • łzawienie oka, pogorszona ostrość widzenia;
  • szumy w uszach, nadwrażliwość na wysokie dźwięki;
  • pęknięcia szkliwa, patologiczne starcia zębów i wypełnień,
  • odsłonięcie szyjek zębowych i powstawanie ubytków przyszyjkowych,
  • wielokrotne uszkodzenia prac protetycznych

Dysfunkcje narządu żucia są również przyczyną przewlekłego bólu głowy (typu”migrenowego”). Mogą one występować zarówno u osób dorosłych, jak i u dzieci.

Na czym polega leczenie dysfunkcji narządu żucia?

W terapii najważniejsze jest wczesne wykrycie schorzenia. U wielu pacjentów, objawy występują okresowo, przez wiele lat i są niecharakterystyczne. Dlatego pacjenci szukają pomocy u innych specjalistów – laryngologa, okulisty czy neurologa. Do stomatologa często trafiają na końcu, co opóźnia postawienie właściwego rozpoznania.

Leczenie składa się zazwyczaj z kilku etapów. Na wstępie należy wykluczyć ostry ból – jesli występuje, a następnie usunąć istniejące nieprawidłowości w jamie ustnej i twarzoczaszki. Niekiedy stosuje się leczenie rehabilitacyjne a potem wykonuje się rekonstrukcję zwarcia. W zależności od indywidualnych potrzeb, terapia może obejmować leczenie zachowawcze, ortodontyczne, protetyczne lub implanto-protetyczne.

Po rekonstrukcji zwarcia ważne jest także zastosowanie leczenia, które ma zapobiegać nawrotom zaburzeń u pacjentów.  Stosuje się np. szyny relaksacyjne i terapeutyczne, których zadaniem jest rozluźnianie mięśni żucia, ochrona przed zaciskaniem i zgrzytaniem zębami oraz stabilizowanie uzyskanych rezultatów leczenia..

Na każdym etapie leczenia dysfunkcji narządu żucia wskazana jest także fizjoterapia – odpowiednie ćwiczenia i techniki relaksacyjne odciążające mięśnie, staw skroniowo-żuchwowy i utrwalające efekty terapii.

Co można zrobić, kiedy zauważymy powyższe dolegliwości?

W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby osób zgłaszających się do stomatologa z powodu bólu i zaburzeń w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych i mięśni żucia. Bóle głowy niewiadomego pochodzenia i inne nieprawidłowości związne z funkcjonowaniem układu żucia, często spowodowane są przez niewłaściwe nawyki i przyzwyczajenia, takie jak np. gryzienie przyborów do pisania, zbyt częste lub za długie żucie gumy czy zgrzytanie zębami – bruksizm. Wszystkie te z pozoru niewinne czynności destruktywnie wpływają na stan zębów, doprowadzając do powstawania poważnych dysfunkcji narządu żucia.

Prawidłowo przeprowadzone badanie narządu żucia pozwala nam wykryć te zaburzenia już we wczesnej fazie. Jeśli występują u Ciebie niepokojące dolegliwości, jak najszybciej skontaktuj się ze stomatologiem.

Dlaczego warto się do nas zgłosić?

Zgłaszając się do naszego Centrum pacjent zostaje przebadany w kierunku ustalenia przyczyn jego dolegliwości. Każdemu pacjentowi wykonujemy cyfrowe zdjęcia panoramiczne lub w uzasadnionych przypadkach tomografię CBCT.

W leczeniu dzieci i osób młodych często potrzebna jest współpraca z lekarzem ortodontą. U pacjentów dorosłych zdarza się, że potrzebna jest również opinia lekarza neurologa.

W przypadku wykrycia przyczyny bólu głowy zostaje wdrożone odpowiednie leczenie, związane z wyeliminowaniem napięcia mięśni i odpowiednim ułożeniem głów żuchwy w stawach skroniowo-żuchwowych

Leczeniem tych schorzeń zajmuje się dr Krzysztof Zieliński, specjalista protetyki stomatologicznej, zajmujący się od wielu lat dysfunkcjami narządu żucia.
Leczenie bólu głowy, wynikającego z zaburzeń zgryzu, ma ścisły związek z uzupełnianiem braków zębowych. Dlatego też od wielu lat nasze Centrum specjalizuje się w dziedzinie protetyki stomatologicznej.

Proponujemy naszym pacjentom implanty, korony i mosty porcelanowe, również na wkładach z włókna szklanego oraz wszelkiego rodzaju protezy zębowe – tradycyjne i oparte na implantach.

Poznaj koszty!
Koszt konsultacji z zakresu dysfunkcji narządu żucia ————- 250 zł
Koszt konsultacji protetycznej ———————————————— 200 zł (jest odliczany od ceny wykonanej pracy)

Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod nr 32 330 30 35